Viejo y Nuevo - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Steffen Smit - WaarBenJij.nu Viejo y Nuevo - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Steffen Smit - WaarBenJij.nu

Viejo y Nuevo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Steffen

02 Januari 2007 | Peru, Cuzco

Feliz año Nuevo

Op de achtergrond mr. wonder met “I just call to say I love you”, ben ik weer heerlijk in m´n nopjes aan het schrijven.

F*ck it! Voor verslagen van kerst en Laco Titicaca gaan jullie maar naar de weblogs van Caspar en Robert (over twee maanden naar die van de dames). Ik wast toch bij beide belevenissen voor de helft ziek, dus van mij is niet echt interessant.

Waar ik jullie veel over ga vertellen is: Viejo y Nuevo.

Viejo
Het begon eigenlijk met kerst (ja, toch een klein stukje) op eerste Kerstdag is er altijd een grote Weinachtsmarkt aguí. Daar hebben we voor goedkoop, veel en goed/mooi vuurwerk ingeslagen. We waren er dus klaar voor.

Nu verder met oudjaarsdag. De dag was niet bijster bijzonder. Rond 3 uur naar El Molino`s (een illigale makt, meer uitleg hier over bij Nina&Sofia) gegaan, omdaar samen met onze Belg, Thomas, schoenen te kopen. Aangezien mijnmooie Retro Adidasjes het na 5 jaar hebben begeven…”R.I.P.”… Maar daarvoor in de plaats heb ik voor s/155 een prima paar Reeboksjes op de kop getikt. Ook prima voor het voetbal.
Terug thuis beetje pasta gemaakt. Tja… goedkope studentenmaaltijd spaghetti con queso y ketchup. Na dit verrukkelijke maaltijd was het wel tijd voor een siesta…

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz zzzzzzzz...

´s Avonds hadden de andere huisgenoten allerlei mensen uitgenodigd. Als je eten mee nam mocht je komen. Op zich heel gezellig. We wilden ook wel blijven, tot dat Evelien kwam.
Ja, ze heet Evelien maar je kan haar beter Berta noemen. Zo´n smerige dike troll, die van die té strakke broeken draagt waar in je haar veel té dikke kont helaas vol in ziet. Dus gingen we maar weg om gezellig met z´n 6en + Kathy, de vriendin van Caspar (echt een hele aardige Cusqueña), naar het restaurantje om de hoek te gaan. waar we ons laatste avondmaal van het jaar 2006 gingen benuttigen.
Rond een uurtje of 11 gingen we naar Indigo, alwaar we onze eerste vles Champagne open maakten en van genoten. Hier hebben we zo´n half uurtje vertoefd, waarna we ons naar het plaza begaven. Onderweg nog ffe een supermarcado+cerveza gepakt.
Om 5 voor 12 stonden we uiteindelijk op het plaza en voor het eerst (na ruim een week 30gr.c) voelde ik pas echt dat het eind December was.
Op het plein was het prachtig, ruim 2000 man verzameld op 1 punt, al vuurwerk afstekend voor 12 uur. Fantastisch!

Staan op het plein en dan wachten, dat is het ergst. Cinco, cuatro, tres, dos, uno, FELIZ AÑO!!! Het feest kan beginnen, zuipen, knuffelen zoenen met ieder.
Ruim 1000 man rent mas o menos zo´n 10 minuten rond het plaza (best gevaarlijk met vuurwerk). Ook een heel leuk idée, maar met bier en champagne in de hand, hadden wij daar niet zo´n zin in.
Oud&nieuw in Cusco, geweldig!!
Dit jaar veel goedkoper dan andere jaren. Nadat al ons vuurwerk (en drank) op was, weder naar de super gesjeest om daar “Ron con Durazno” te halen. Aangezien er meer Ron dan durazno in zat waren wij ook behoorlijk zat.
Omdat we ook geen zin hadden om om s/50 voor entrée (zonder onbeperkt drank) te betalen, bleven we op het plein hangen. Rond een uurtje of 2 (time flies when you´re having fun) kwamen we Peruaanse vrienden tegen die ook geen zin hadden in s/50 minder. Dus gingen we ons eigen feestjethuis bouwen. Met genoeg rum en smerige chips.
Rond 4 uur had Nina het gezien en ging in mijn bed liggen. Ondertussen waren Cas&Kat en Thom &Soof ook al het bed ingeglipt, dus bleven Rob&ik aver met de peruanen, erg gezellig. Na een tijdje gingen de Peruanen op huis aan (Rob, lekkere nicht heft dat meisje van je) en half uurtje later vertrok Robert ook maar.
Nu komt er dus weer leven!! Om half 7 ging ik ook maar m´n bed in, met een Nina naast me, erg lekker.

Nuevo
Om 11 uur weer wakker worden, een hele dag niks gedaan7geen plannen. Perfect om een verhaaldje over dit alles te schrijven. (ja altijd eerst klad). ´s Avonds een idiot saaie film bij Indigo gekeken. “My little sunshine” Hij had leuke stukjes maar niet meer dan 2 sterren waardig. Rond 11 uur naar Trotamundus gegaan (meestal schrijf ik hier m´n verhaaldjes) wat gegeten en gedronken en naar huis. Daar nog een ron con sprite genomen als slaapmutsje en heerlijk ingedoemeld.

2 januari. Zittend in m´n luie stoel, Radiohead (the very best of), zachtjes op de achtergrond. Het laatste stukje schrijvend en denken aan de grand camino van 10 min. die ik straks moet maken naar Capuchino (beste internet café hier) om dit verhaal op internet te zetten.

Kortom: het was een zeer geslaagd oud&nieuw, thnx!!

Feliz año Nuevo.

Om bij stil te staan:
Natuurlijk mijn adidasjes.
Verder zijn er mensen (kleine kinderen ook) die zelfs met oud&nieuw de straat op gaan om dingen te verkopen. Dit is in mijn ogen een vrezelijk gezicht. Dit gebeurd verder iedere dag dat kinderen van 8 á 9 jaar tot een uur of 3 op straat zwerven om maar hun kauwgom of andere snoep, sigaretten te verkopen…

• 02 Januari 2007 - 22:20

Coby:

leuk stuk van robert maar we moeten wel veel lezen dat jullie aan het drinken zijn....

• 02 Januari 2007 - 22:21

Alet:

haha, zie bericht coby

• 02 Januari 2007 - 22:28

Alet:

hoi stef, ben je er....

• 03 Januari 2007 - 20:00

Jeichina:

Leuk, je verhaal te lezen, Steffen.
    Het is altijd bijzonder als je feestdagen, zoals Kerst en Oud en Nieuw, in een ander land te vieren. Alles is zo anders, de temperatuur, de gewoontes en vooral de mensen. Dat vergeet je je hele leven niet meer! Wij waren met Kerst bij jou thuis en dat was erg gezellig. Met Oud en Nieuw waren we in New York en dat was te gek! Op het moment worstel ik nog met de bekende 'Jetlag'. Gaat ook wel weer over. Blijf schrijven! Succes met de meubels.
    Groet Jeichina

• 03 Januari 2007 - 20:06

Jeichina:

Natuurlijk wensen wij jou een heel goed Nieuwjaar toe!

• 03 Januari 2007 - 20:40

Jan Zöllner:

Beste Stef,
    Kan je ook iets over je werk aldaar vertellen?
    Eten en drinken kan je wel.
    Blijf wel genieten(met mate).
    Groetjes Jan

• 03 Januari 2007 - 23:56

Robert:

Ze heeft nog meer familie hoor :P

• 05 Januari 2007 - 12:29

Wim En Marjan:

Steffen een heel goed, fijn, leerzaam en gezond nieuwjaar gewenst.